Bockarna Bruse

Idag på Knoppskolan fick vi höra en saga hos Knoppfröken:

"Det var en gång en bro och under den bron bodde det ett hungrigt troll.
image43















En dag kom de tre bockarna Bruse till bron.
image44

De ville gå över bron för att äta av de saftiga gräset som fanns på andra sidan. Men hur skulle de kunna komma över när trollet vaktade bron? Lilla bocken Bruse bestämde sig för att försöka. Han trippade över bron. Tripp, tripp, lät det. När han var mitt på bron sa trollet;
image45
-Vem är det som trippar på min bro?
-Det är bara jag, den lilla bocken Bruse, svarade den lilla bocken Bruse.
-Då kommer jag och äter upp dig! sa trollet.
-Nej, gör inte det, sa lilla bocken Bruse. Ta den som kommer efter mig istället. Han är mycket större och fetare än jag.
-Nåja, låt gå, sa trollet. Jag tar nästa bock istället!
Så kunde lilla bocken Bruse gå över bron.

Nu kom mellanbocken Bruse. Tramp, tramp, lät det. När han var mitt på bron sa trollet;
image46
-Vem är det som trampar på min bro?
-Det är bara jag, mellanbocken Bruse, svarade mellanbocken Bruse.
-Då kommer jag och äter upp dig! sa trollet.
-Nej, gör inte det, sa mellanbocken Bruse. Ta den som kommer efter mig istället. Han är mycket större och fetare än jag.
-Nåja, låt gå, sa trollet. Jag tar nästa bock istället!
Så kunde mellanbocken Bruse gå över bron

Nu var det stora bocken Bruses tur att gå över bron. Klamp, klamp, lät det. När han var mitt på bron sa trollet;
image47
-Vem är det som klampar på min bro?
-Det är bara jag, den stora bocken Bruse, svarade den stora bocken Bruse.
-Då kommer jag och äter upp dig! sa trollet.
-Ja, kom du bara, sa den stora bocken Bruse. Jag är inte rädd för dig!

Trollet rusade upp på bron för att äta upp bocken, men då stångade stora bocken Bruse trollet med sina stora horn.
image48
Trollet flög iväg och hamnade långt, långt borta.
image49
Trollet vågade sig aldrig mer tillbaka till bron, så bockarna kunde gå fram och tillbaka hur mycket de ville."

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut!

Kommentarer
Postat av: Fj0rtiZ3n

roligt att det finns hela sagor på internet

2008-01-12 @ 22:49:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0