Vi är bockarna Bruse!

När barnen fick höra och se sagan om Bockarna Bruse berättas med pinnar i skogen, så fick leken nya möjligheter. Speciellt när vi hittade en omkullfallen stam att gå på, precis som en riktig bro! Nu blev barnen själva bockar som ballanserade och hoppade från bron. Bra motorikövning! Och bra att lära sig vänta på sin tur, all bockar kan ju inte gå samtidigt.
image55
Skogens alla pinnar fick också en ny betydelse. Kanske är det en "bockpinne" som ligger där? Eller ett troll? Pinnar som ser ut som Y är helt klart bockar! Men en stor bro är det kul att hitta större pinnar att leka med, så att det känns i hela kroppen att man leker Bockarna Bruse.
image56
Det är en bra samarbetsövning, samtidigt som det är en lek. Alla kan inte vara alla rollerna och man måste ha en viss turordning. För att det ska bli kul måste någon vara troll, man kan inte ha tre stora bockar... Det är sådant som man kommer på- om man leker sig fram. Och som sedan är nyttigt att kunna om man

Kommentarer
Postat av: Naimis mamma

Hej "Knoppfröken"
Tack för denna säsong!
Naimi har haft så mycket att berätta om era skogsturer och jag vill gärna att hon skall få fortsätta. Du har så mycket enkla och kul grejer som händer som jag aldrig kommer på själv. Då blir det bara att titta på blommor eller plocka bär eller svamp. Jag undrar därför om det blir något till hösten? Vi har ju inte tid i veckan då vi skall jobba och barnen går på dagis. Men om det blir på helgen vet jag fler barn här i Vattholma som vill gå.

2007-06-05 @ 09:49:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0