Tittut!

image73


Den här sången (Melodin är "Gubben i lådan") sjunger vi alltid vid Knoppstenen, där vi också leker tittut. Knoppstenen är vårt andra stopp, på vägen mot skogen. Den syns bra från vägen och Ekorren´s gran, så den är lätt att ta sikte på för en Knopp. På vägen hit gäller det bara att runda en åkerplätt med ganska så högt gräs!

Vi "gömmer" oss genom att lägga ansiktet in mot stenen och så sjunger vi. Sången upprepas tills alla har tittat upp. Som treåring är det ju jättekul att vara lite tvärtemot, så man kan få sjunga ett par gånger! Vi sjunger sången tillsammans för att befästa gruppen och när alla tittar upp får varje enskilt barn sin bekräftelse, då jag som ledare säger "Nu ser jag Maja!" osv.

Att känna på en sten ger också en massa naturupplevelser som man som vuxen kanske inte tänker på. Men stenen kan vara kall, varm, våt eller torr. Den är hård men på mossan känns det mjukt. Själva mossan och stenens struktur är som ett litet landskap i sig och så kan man såklart få syn på ett och annat småkryp.

En egen Knoppsten borde varje Knoppgrupp ha, eftersom stenar inte alls är så tråkiga som man först kan tro!

Kommentarer
Postat av: Therese

Men vad kul och se vad ni gör på Knopp:-)
Jag är också knoppfröken och kan få lite ideer från er blogg. Toppen:-)
Ha det då bra i skogen!!

2007-09-12 @ 21:56:58
Postat av: Skogsknopp

Hej! Kul med en kollega! ;-) Visst är det bra att kunna byta idéer med varandra?! Har du ett eget tips, så tveka inte att lägga in det som kommentar. Kankse någon bra myrsång?!

2007-09-14 @ 08:08:43
URL: http://skogsknopp.blogg.se
Postat av: Maria

Hejsan!Fick din blogg som en länk från Friluftsfrämjandet och jag tycker den är helt fantastisk! Vilket jobb du lägger ner!!Jobbar själv på en I Ur och skur-förskola med knoppar och tycker att det är SÅ mysigt att få uppleva naturen på deras nivå. Vi missar så mycket vi vuxna när vi bara går rakt fram . Jag vet bara en myrsång, den om Jonte myra. Det borde finnas flera.... Tack för din blogg och ha det så trevligt med dina små knoppar.

2007-09-15 @ 20:01:00
Postat av: Maria

Hej igen! Jag kom på lite att dela med mig av. När vi sjunger barnen bak stenen, sjunger vi: Härmar ni djuren uti naturen, barnen bak stenen kom fram Tjohej!!! Då har vi delat upp barnen i två grupper och de som är bakom stenen ska föreställa ett djur och de andra ska gissa vilket det är. Sedan byter vi.
Sen tycker jag att pinneman borde ha en mössa i ryggsäcken när det blir lite kallt ute. Det går lätt att göra en liten toppluva av tubgas för fingrar till honom.

2007-09-15 @ 20:14:12
Postat av: Skogsknopp

Hej!
Kul att du hittat hit Maria! Ja, Knoppar är super och så enkla att ha att göra med. Det är lite konstigt att det inte finns fler fria Knoppgrupper. Det är ju ett himla trevligt alternativ till Öppna förskolor och caféer!
Tackar för tipset på varriation av sången också. Den ska provas någon gång!
Pinneman har en mössa, en rosa! Fast den har kommit bort. Varje gång i skogen så upptäcker jag det, men sen glömmer jag det i alla fall när jag packar ner honom. Men nu blev jag ju påmind!
(Mellan dig och mig- Pinneman själv har också kommit bort, så just nu vikarierar Jesus från en julkrubba av Pinnemanstuk!)

2007-09-17 @ 21:51:27
URL: http://skogsknopp.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0