Egna talgbollar

När vi gjorde fågelmatare av PET-flaskor använde vi även locken till en burk. Den burken använde vi sedan som gjutform för egna talgbollar.

För att göra egna talgbollar till småfåglarna behöver man;

Cocosfett eller ister
Fågelfrön
Snöre
Burk att "gjuta" i
Kastrull
Eld eller något annat att värma det hela på.


Vi smälte cocosfett i en kastrull som vi ställde bredvid elden. När fettet smält så blir det JÄTTEVARMT, så se upp med fingrarna! Rör ner fågelfrön i det smälta fettet och rör runt med en pinne så att det blandar sig. Om man vill kan man vänta tills det nästan stelnat och då rulla bollar med händerna.


Annars lägger man ner ett snöre som en ögla i en burk och häller på fettet och fröna. Låt burken stå och svalna och sedan är det bara att plocka ut en egen talgboll.


Andra variandet är att sätta en gren i hålet på en blomkruka, hälla i massan och när den svalnat får man en talgklocka som fåglarna kan sitta på pinnen och äta ur. Eller så kan man fästa ett snöre i en utslagen, stor kotte som man doppar ner i fettet och fröna. Den kotten kan fåglarna sedan picka frön ur.

Kommentarer
Postat av: anki

jisses vad intressant det fanns här :-) jag är ju inget barn längre men är super intresserad av insekter och småkryp,,,

Är foto intresserad och fotar alla möjliga insekter i macro, så himla kul att se hur dom verkligen ser ut. Nu har jag än så länge bara myror och flugor på min blogg eftersom jag köpte system kamera i höstas och våren har inte kommit igång riktigt här ännu.

men kika gärna in på min blogg engstromsfoto.se och se myrbilder och även andra.. :-)



många bra tips du kommer med, som fågelmatare t ex, själv har jag matat fåglar på en stubbe som jag borrat hål i och där i tömmer jag coccosfett och frön, gissa om gråspetten älskar det,, och även småfåglarna.. :-)



ha en skön påsk

2009-04-09 @ 15:20:25
URL: http://www.engstromsfoto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0