Lunchdags

Nu för tiden är det inte eftermiddagsfika i höstsol som gäller på Knopp/Knytteskolan utan lunch. Eftersom det är i slutet av november passar det bra att få något varmt i magen.

image106


Varm dryck med smörgås passar jättebra! Ett tips kan vara att skära smörgåsarna i små snittbitar så är de lättare att äta dem. Dessutom gör det inte så mycket om man tappar smörgåsen i barren, bara att ta en ny. Det finns massor av bra barntermosar att köpa. Ett problem som jag ibland upplever är att termosen är för bra! Man häller i hett vatten och sen kommer det ut hett vatten, vilket inte alls uppskattas av den törstige Knoppen. Sirapsflaska med raggsocka är inte alls så dumt, då är drycken lagom ljummen när man ska dricka den!

Men nu äter vi alltså mat för det mesta. Jag har testat två olika sortes termosar, båda av samma märke men en är mer som en burk och en mer som en dryckestermos.

image107


Jag tycker att den blå överst är bäst till små barn. Den står stadigt och välter den så trillar inte allt ut. Eftersom öppningen är liten så tar det ett tag för värmen att försvinna, så man kan låta sin knatte pula på själv med ätandet. Har sökt termosen på nätet, men den tycks inte säljas längre. Den kan annars micras och (vilket jag tror är anledningen till att den inte säljs längre) är inte så varm när man ska äta ur den ett par timmar senare. Alltså- den håller inte värmen så bra. Men för barn tycker jag nästan att det är ett plus...

Den understa är min egen favorit! Jag gillar nämligen att se allt jag äter, ungefär som på en tallrik. Har lite svårt för att sitta och gräva i en termos... Men när barnen äter ur den blir maten snabbt kall och välter den, tja... då får man plocka mat och pilla bort barr! Till pluset hör annars att det finns en insats som gör att man kan ha två separata fack om man vill.

Jag tycker att det funkar bäst när mina små barn äter direkt ur termosen, annars är ju en matkåsa bra att äta ur. Fast det tycker jag man kan vänta lite med! Nu önskar jag bara att sporken ska komma i barnvariant också...!

(Termosbilderna kommer från addnatures hemsida!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0