Om att synas

Nu när hösten är här börjar man att fundera på vinterkläder och nya regnbyxor, mössor och vantar. En snabb titt i affärerna gör en lite bestört, för dels är kläder redan i "knoppstorlek" indelade i pojkar och flickor och dels är färgvalen väldigt få. Flickor kan välja på rosa och rött och bojkar på brunt, blått och grönt. Här har flickorna en klar fördel, i alla fall om man tänkt sig att barnen ska vara ute i skogen också.

Kolla in bilden, hur många klädesplagg kan du hitta?

image86

Inte helt lätt att se några alls, eller hur? Tänk dig då att ett barn kommer bort i skogen, snubblar och blir liggande. Att välja rätt kläder handlar inte bara om varma och tåliga kläder, det handlar lika mycket om färger. Att välja rätt färger är en säkerhetsfråga. Jag vet att många förskolor använder västar i självlysande färger och det är ju bra. Samtidigt kan västarna var klumpiga och hindra barnens rörelser (inte heller så bra om man kommer vilse och inte kan hålla värmen!). Så fram för mer färgranna kläder till våra barn!

De här var färgerna på kläderna som jag lagt ut i en skogsbacke.

image87

Ganska vanliga färger på ytterkläder jag sett i butikerna och för jämförelsens skull tog jag med en reflexväst också. Men jag tycker inte ens att den syns speciellt bra när man lägger den bland höstlöven... Fast det är klart att den kanske syns bättre om man bär den på sig.

Hittade du alla sju plaggen? Här kommer rätt svar;

image84

Så om du själv ska köpa nya barnkläder, eller har föräldrar som ber om tips ha gärna färgvalet i bakhuvudet också! Ett tips kan vara att lägga ut kläder längst en stig och be föräldrar att leta efter så många de kan hitta. Man får sig en aha-upplevelse!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0