Svampar

Skogen är ju full av svampar så här års och det här är min favorit svampsång:

image90


Av: Gerd Strandberg

Trampa inte på svampen
för där kan någon bo
Nå´n som ligger och sover
och vill ha lugn och ro

Trampa inte på svampen
för den kan bli din mat
Men då får du ta hem den
och steka den såklart!

Melodin är jättefin, men jag bara sjunger den lite klämmigt sådär. Är inte så bra på melodier överlag, så oftast trallar jag på som det faller sig och det funkar jättebra. Huvudsaken är att man sjunger, tycker jag!

Texten innehåller ju allt! Att man ska vara varsam om naturen, att djur bor i svamparna och att man kan äta en del av dem. Ofta sparkar barn sönder svampar, har jag märkt. Det kan man ju förstå, de ser sparkvänliga ut på nått sätt och så blir det alltid ett lyckat resultat. Men sjunger man sången så slutar man förstöra svampar, vem vill sabotera ett litet kryps nattsömn?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0