Nyckelpigan

Nyckelpigan är ju knyttarnas symbol och ärligt talat har jag haft lite svårt för den. Inget fel på nyckelpigor i naturen, men att hitta på något kul med en hand- eller fingerdocka tycker jag är ganska svårt. Vad har nyckelpigor för personligheter egentligen?

Men nu har jag nog vuxit samman lite med min egen nyckelpiga. Hon är så liten att hon kan gömmas i handen och hon brukar flyga runt i skogen för att iakta eller hitta på saker åt knyttebarnen. Hon är ganska snäll och duktig, inte speciellt busig, men kompis med en massa andra djur.

image160


Hon är inköpt på IKEA ett år när de hade bland annat nyckelpigor bland sina fem kronors smådjur. Hon har massor av systrar i en låda, ifall hon skulle komma bort! (Lika bra att slå till när tillfället gavs!!!). Under magen har hon ett par resårband, så att man kan trä in ett finger.

En nyckelpiga jag har i handen
Hon kryper sakta upp efter armen
Sen så flyger hon bort sin kos
Men kanske landar hon på min nos!

I helgen missförstod familjens lilla knopp detta med min nos och en liten tränyckelpiga hamnade istället I nosen. Tur att det finns proffs som vant plockade bort den lilla pigan ur näsan. Men nu hamras mantrat "Nähä, ine pindel i nätan" om och om igen (Alltså; "Nej, ingen spindel i näsan", för här är alla småkryp spindlar just nu!).

OBS! Ingen Knytteskola fredagen den 18 april, nästa gång blir den 25 april!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0